Etusivu » Työnopastus on prosessi

Jaa sivu:

Työnopastus on prosessi

Jos uudesta työntekijästä halutaan se hyöty mitä hänestä rekrytoinnilla tavoitellaan, on  työhön opastamisesta huolehdittava suunnitellusti. Hyvä työhön opastaminen kertoo välittämisestä ja uuden työntekijän tärkeydestä yritykselle.

Perehdyttäminen ja työnopastus on otettava prosessina, joka jatkuu myös perustietojen jakamisen jälkeen. 

– Parasta tietenkin on, jos yrityksessä on resurssit kouluttaa omat työnopastajat, jotka huolehtivat uuden työntekijän sisäänajosta. Tällöin opastuksesta tulee yhdenmukaista. Samaa työtä tekevä työtoveri on myös hyvä opastaja, mutta hänen näkemyksensä työstä on yleensä kapeampi kuin koulutetun opastajan, sanoo yrittäjä Päivi Könönen HR-Consulting Oy:stä.

Könönen on harjoittanut henkilöstöasioiden yritysneuvontaa yrittäjänä viitisentoista vuotta ja hänellä on vankka tietämys yrittäjien, esimiesten ja työyhteisöjen valmentamisesta.

Pk-yrityksissä kuitenkin harvemmin on koulutettuja työnopastajia ja silloin opastaminen lankeaa esimiehen tai työtoverin harteille.

Päivi Könönen painottaa, että tärkeintä työnopastuksessa, tekipä sen sitten kuka tahansa, on uuden työntekijän perusteellinen integrointi työyhteisöön ja riittävä perehdyttäminen omaan tehtäväänsä.

– Olematon työnopastus voi johtaa arvaamattomiin seurauksiin. On tapahtunut niinkin, että tehtävään rekrytoitu tekijä lähtee hyvin nopeasti muualle jos katsoo, ettei ole saanut tarvittavaa opastusta pystyäkseen hoitamaan tehtävän kunnolla, Päivi Könönen sanoo.

Kommunikoi, välitä, anna palautetta

On selvää, että pienillä yrityksillä, joilla ei ole koulutettuja työnopastajia, uuden työntekijän opastus tehtävään tapahtuu työn ohessa. Opastajalta vaaditaan tällöin paitsi hieman tavallista pitempää pinnaa niin myös halua ja kiinnostusta uuden työntekijän koulutukseen.

– Se miten asiat hoidetaan vaihtelee tietenkin yrityksittäin. Hyvä neuvo kaikille työnopastajille on tutustua perehdyttämisen muistilistoihin, joita on verkossa. Muistilistasta on suuri apu tehtävässä, sanoo Päivi Könönen.

Hyviä käytännön ohjeita löytyy esimerkiksi Tervetuloa duuniin –oppaasta (Haaga Helia). Se antaa vinkkejä erityisesti nuorten työntekijöiden työnopastukseen, mutta neuvot sopivat hyvin myös varttuneimpien korville.

Kaiken onnistuneen työnopastuksen kolme avainajatusta ovat: Kommunikoi! Välitä! Anna palautetta!

Scroll to Top